torstai 25. syyskuuta 2014

Lapsen saanti nuorena

Helou! Synnytyskertomus postaus nousi kahdessa päivässä suosituimmaksi postauksesi ikinä ihan huimin kävijämäärin. Ilmeisesti nämä lapsiaiheiset postaukset, jotka eivät ole vain pintaraapaisuja meidän elämästä on teidän mieleen...! Ajattelinkin sitten jatkaa samalla linjalla ja kertoa omasta mielestäni plussat ja "miinukset" nuorena lapsen saannista. Erittelin tähän siis plussia ja ei niin plussia. Mielestäni tuo miinus sana on vähän huono tähän yhteyteen. Ei lapsien saannissa mielestäni ole yhtäkään miinusta! Okei, se että synnytys sattuu on miinus, myönnetään.

Mahan kanssa vaateostoksilla. Kuva otettu 29.6.2012

PLUSSIA

- Nuorempana on enemmän energiaa. Olin ennen Jerryä aikamoinen yökukkuja, joten valvominen vauvan itkun tai yösyöttöjen takia ei ikinä tehnyt ylitsepääsemättömän väsyneeksi.

- Neuvolassa mulle sanottiin, että nuorilla synnytys on keskivertoa nopeampi. Mun kohdalla tämä piti onneksi paikkansa!

- Synnytyksestä palautuu nopeammin. En tarkalleen muista kauanko paikat oli synnytyksen jälkeen kipeänä, mutta muu kroppa palautui todella nopeasti. Alle kuukaudessa sain kaikki raskauskilot pois, vaikka söin edelleen aika paljon herkkuja.

- Tulevaisuudessa oon toivottavasti myös nuori mummo. Odotan sitä, että kun saan lapsenlapsia, jaksan leikkiä ja juoksennella ympäriinsä heidän kanssaan. Jos Jerry saa lapsia vaikka vasta kolmekymppisenä, oon itse vasta 50v! 

- Sitten kun Jerry ja mahdollinen sisarus muuttaa pois kotoa, me ollaan vielä Leevin kanssa vasta päälle nelikymppisiä! Tietysti haluaisin, että Jerry asuisin äidin kanssa kotona koko loppu iän. Mutta, on ihan mukavaa, kun sitten jossain vaiheessa jäädään Leevin kanssa kahdestaan, niin me jaksetaan vielä tehdä asioita! Matkustella, aloittaa uusi harrastus yhdessä, ostaa moottoripyörä  tai mitä ikinä keksitäänkin. Niin ja tietenkin käydä häiriköimässä Jerryä :)

- Oon kasvanut henkisesti tosi paljon verrattuna siihen millanen olin joskus. Oon saanu oppia epäitsekkyyden ja sen miten toinen ihminen pitää aina laittaa ennen itseäs. Oon vastuussa kokonaan toisesta ihmisestä. Vaippojen osto, hiekkalaatikolla leikkiminen ja Jepan pusuttelu nyt vaan on niin paljon parempaa kuin baarissa roikkuminen ja ihmissuhdedraamat.

- Oon yhtä innoissani HopLopista ja lasten elokuvista kuin Jepa :D

Näitä plussia voisi jatkaa loputtomiin!



EI NIIN PLUSSAT

- Kavereilla ei vielä ole lapsia, joten heidän maailmansa on ihan erilainen. Tulee tilanteita missä mä en ymmärrä heidän asennetta ja toisinpäin. Kaikkia mun kavereita ei vain kiinnosta puhua talvihaalareista, toisin kuin mua. Mä en taas halua puhua siitä, miten paljon rahaa menee baariin.

- Kotoa lähteminen ei ole enää yhtä helppoa. Toisaalta en nää tätä kyllä minään huonona asiana. Lapsen kanssa voi nykypäivänä mennä melkein joka paikkaan, jopa leffateattereissa on omat esitysajat vauvaperheille. Sillon kun Jepa oli vauva, lähteminen kesti paljon kauemmin. Nyt kun Jerry on jo noin iso ja meillä on autokin, niin ei esim kaupungille lähtiessä tarvitse kuin laittaa ulkovaatteet päälle ja heittää vesipullo ja vaihtovaatteet laukunpohjalle. Autossa meillä on aina toiset rattaat, harsoja ja varavaippoja.

- Tuohon lähtemiseen liittyen, jos halutaan Leevin kanssa mennä johonkin kahdestaan, pitää aina Jepalle hommata vahti. Tämäkään ei kyllä koskaan ole ollut mikään ongelma, melkeinpä aina ollaan päästy lähtemään jos ollaan haluttu. Tämä seikka on kyllä olennainen varmasti kaiken ikäisillä äideillä, ei pelkästään nuorilla.

- Hyvin hyvin harvoin ihmiset saattavat antaa vähän kummallisia ja pitkiä katseita. Tätäkin oikeastaan tapahtui vain raskaana ollessani ja kun Jerry oli ihan pieni. Tuolloin näytinkin aika nuorelta. Nykyään tykkään pukeutua vähän siistimmin, enkö lähde mihinkään nuorisotrendeihin mukaan, sillä vaikka muiden mielipiteillä ei oikeasti ole väliä, haluan kuitenkin näyttää kypsältä ja fiksulta.

- Nuorista äideistä on aina tiettyjä ennakkoluuloja: epäkypsiä, eivät osaa huolehtia lapsesta, itsekkäitä ym. 

- Eniten mua ärsyttää se, kun olen saanut lapsen nuorena, multa välillä kysytään niin idiootteja kysymyksiä. Joskus yksi tyttö kysyi multa Passionin vessassa kun kuulo että mulla on lapsi, että kaduttaako mua kun päätin pitää Jerryn? Oikeesti... Minkä ihmeen takia mua muka kaduttaisi? Jos olisin ollut 10 vuotta vanhempi, multa ei olis kysytty noin. Mikä siinäkin on oikeesti? Onneks tajusin olla tilanteen yläpuolella ja vastasin ihan asiallisesti ko tytsyn idioottimaisiin kysymyksiin :D Näistä typeristä kommenteista ja kysymyksistä sain melkein oman postauksensa!



Siinä ne sitten olivatkin. Itse henkilökohtaisesti tykkään olla nuori äiti ja se on aina ollutkin mulla ns. suunnitelmissa. Mun oma äiti sai mut saman ikäisenä kun mä sain Jepan ja mä oon aina tykänny, että on nuoret vanhemmat. Tietty jos olisin saanu Jepan vasta kolmekymppisenä, olisi siinä tilanteessa ollut taas omat hyvät puolensa. Ja haluan myös painottaa, että kaikki tässä postauksensa kirjoitetut plussat on omia kokemuksia ja ajatuksia. Eli yhtä hyvin 35 -vuotias äiti voi olla energinen vaikka vauva pitäisikin valveilla, esimerkiksi.

 ---

 Äitinä oleminen on kyllä ihanaa, varsinkin kun lapsi on tuollainen kuin Jerry! Eilen illallakin Jerry itse sammutti huoneestaan valot, peitteli itsensä ja lauloi itselleen tuutulaulun!! :) Mähän en siis saanut auttaa häntä yhtään, vaan ystävällisesti mulle sanottiin "hei hei" ja sitten menikin simmut kiinni.


2 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Kiitos! Itse nyt alkutekijöissä ja ekaa neuvolaa ja ultraa innoissani odottelen mutta kuvaamasi plussat ja miinukset olivat juuri niitä mitä olin ajatellutkin että ne olisivat ja sain lisää rohkeutta! Mahtavaa! Nätä lisää! ^.^

    VastaaPoista